אונליין - שיחת וידאו

טיפול בחרדה – להתמודד עם הפחד והמתח הנפשי

מה במאמר

כשהחרדה תוקפת אותך…

החרדה נובעת מהרגשה בסיסית של חוסר אונים שהתקבעה, בעקבות ניסיון להתמודד עם תחושה מאיימת שאין לה פתרון. המצוקה שמתעוררת מציפה את האדם כשהוא מנסה להשתלט על המצב ללא הצלחה.

החרדה “תוקפת” בשלושה מישורים: מחשבות, רגשות ותחושות גופניות: פרץ מחשבות כגון “זה לעולם לא יגמר”, “אין לי סיכוי”.  רגשות כמו פחד, לחץ ובדידות ותחושות כמו זיעה קרה, רעד, וקוצר נשימה. חרדה היא חוויה מטלטלת הגורמת לאדם לשלם מחיר יקר באיכות חייו.

אשליית הביטחון בעולם

כדי להתנהל בשיגרה אנחנו חייבים לפתח אמונה ש”הכל יהיה בסדר”. אבל אז כשקורה משהו “רע” והקרקע נשמטת מתחת לרגלנו,  אנו פתאום מבינים שקיימת מידה מסויימת של אשליה באמונה זו.

האשליה של תחושת הביטחון לרוב לא מתערערת ורובנו מצליחים לנהל את שיגרת החיים מבלי להיות עסוקים ב”רע” שעשוי לקרות. האמונה בתחושת הביטחון היא חיובית כי היא מאפשרת לנו לתפקד ולהנות מהחיים. אדם חרד, לעומת זאת, עסוק בידיעה שאנחנו לא באמת מוגנים וכל רגע יכול להיתפתח משהו “רע”. התמודדות עם חרדה שונה מאדם לאדם וקשורה למבנה האישיות והאופי וגם אופן טיפול בחרדה.

לדוגמא אציין שלושה סוגי חרדה שכיחים:

חרדה חברתית

“כולם יסתכלו עלי”, “נשמעתי ממש טיפש”, “אני לא אדע מה להגיד…”

ביקורת עצמית מוגזמת יכולה לשתק את האדם ולהוריד את בטחונו העצמי. במצב זה אפשר להרגיש חשוף ופגיע, ערום ונטול הגנה. בין החרדות השייכות לקבוצה זו קיימים: פחד במה, פחד מאינטימיות ופחד מבעלי סמכות. חלק ממאפייני החרדה החברתית הם: חשש מפני השפלה, דחייה, לעג או בושה.

חרדת ביצוע

“אתה לעולם לא תצליח”, “זה כל מה שאתה יכול?”, “ידעתי שאי אפשר לסמוך עליך…”. חרדת ביצוע עשויה להתעורר כאשר הפחד מכישלון משתק ומפריע לאפשרות לפעול ולהגשים את שאיפתנו. ספקות וחוסר ביטחון מחלחלים בנו עוד לפני התחלת המשימה ומערערים את האמונה שיש לי סיכוי להצליח.

קיימת נטייה להשוות את עצמנו בתחומי חיים שונים, על פי הציפיות שהחברה מגדירה. למשל רמת ההכנסה, ציונים במבחן ואפילו “איך אני במיטה…” בכך אנו מאפשרים לגורם חיצוני לקבוע את הדימוי העצמי שלנו ולמעשה לשתק אותנו.

פחד גבהים וקלאוסטרופוביה

“אימלה, איזה גובה אני משותק”,  “אני אתקע כאן ואמות”, “הלוואי שהסיוט הזה יגמר…”, פחד גבהים קלסטרופוביה הן חרדות שכיחות הנכללות בקטגוריה של פוביה ספציפית, בהן האדם מרגיש סכנה ממצב מסוים. תחושת סכנה זו מעוררת תגובות רגשיות ופיזיות כגון פחד מוות, חוסר התמצאות, חנק, וחולשה. כדי להתמודד עם התחושות הקשות, אנו מוצאים דרכים יצירתיות לעקוף את הפחד ולהימנע מהמצבים המאיימים.

חשוב שנכיר בכך שעל אף גודל המצוקה תחושות אלה הן רק הסימפטום, ולהימנע מהן לא יעזור לנו לטפל באמת בחרדה. אנחנו נדרשים לגעת בעומק הנפש על מנת להצליח להשתחרר ממקור הפחד ולקבל טיפול בחרדה.

הימנעות כתגובה לחרדה

באופן טבעי אדם מנסה להימנע ממצבים מעוררי חרדה, אך יש כאן מלכוד! ככל שהאדם מבודד את עצמו מהגורם המעורר את חרדתו, כך עולמו מצטמצם למרחב המוכר בו הוא מרגיש בטוח ומוגן. תגובת הימנעות כוללת וויתור על חוויות חדשות, קשרים חברתיים והזדמנויות לקידום מקצועי. ויתור על חוויות חדשות אלה גורם לתסכול וחוסר סיפוק. החרדה מתגברת עד שבסוף, הכישלון אכן מתממש, והאדם מוכיח לעצמו שהחששות שלו היו מוצדקים.

טיפול בחרדות

החרדה למעשה קשורה לחוויות מהעבר שעדיין ממשיכות להשפיע על האדם בהווה. החרדה יוצרת מעגל סגור של אנרגיה שלילית הכלואה בגוף ומלווה בתחושה מתמדת של חוסר אונים. בטיפול בחרדה אנו מתמודדים עם המקור למצוקה הנפשית מהעבר ובפסיכותרפיה גופנית אנחנו מתייחסים לקשר בין התחושות הפיזיות שעולות בעקבות החרדה, לבין המצוקה הרגשית שהאדם חווה. ההתגברות על החרדה וטיפול בטראומה מלווה בתחושת שחרור מיידית וקבלת העצמאות והחופש שבמשך הרבה זמן נעדרו מחייו של המטופל.

 

חרדה או התקף פניקה הוא מצב רגשי וגופני בו מתעוררים תחושה של פחד חזק. החרדה יכולה להקשות על התפקוד המנטלי והפיזי של האדם. ברגעים של חרדה עולה תחושת חוסר אונים שמשהו רע יקרה כמו פחד מאיום אמיתי או דמיוני.

הסימפטומים הגופניים בזמן התקף חרדה יכולים להיות רעד, דופק מואץ, הזעה, גלי חום או קור, כאבי ראש, קשיי נשימה, וחולשה בכל הגוף.

הסימפטומים המנטליים הם תחושת חוסר ביטחון, חוסר שקט ועצבנות, קושי להתרכז וחוסר סבלנות. החוויה קשה של מצוקה שאין דרך להתמודד אתה.

כשאנחנו בסערת רגשות, הרבה פעמים אנו לא עוצרים רגע לחשוב ולהבין מה קורה לנו. מתוך תחושת המצוקה אנחנו עשויים להיכנס ללחץ שיקשה על התפקוד ועל החשיבה הצלולה. לכן הרבה אנשים מתקשים לזהות בעצם אם הם סובלים מחרדה. 

אם אין באפשרותכם לפנות לבעל מקצוע, ולקבל את חוות דעתו, אתם יכולים לשבת עם אדם קרוב ולקרוא לו את רשימת הסימפטומים הרשומים מעל. תעברו יחד סעיף סעיף ותדברו על האם וכמה כל אחד מהם קורה אצלך. חשוב להבין גם את מידת התדירות וגם העוצמה. כמובן שיחה כזו היא לא תחליף לעזרה מקצועית, אבל לפעמים זה יכול לעזור להבין קצת את עצמנו יחד עם אדם שקרוב אלינו.

אם אתם שואלים האם יש סיכוי להרגיש יותר טוב, אז חד משמעית התשובה היא כן.

אבל אם נסתכל על השאלה לעומק זה בעצם לא כל כך פשוט. מה הכוונה להיפטר מהחרדה? 

החרדה היא לא איזה חפץ שאפשר להיפטר ממנו. בטיפול רגשי אנחנו מעמיקים אל תוך הנפש ובהדרגה מצליחים לשנות את איך שאנחנו מתמודדים עם מצבי לחץ. יש אנשים שמצליחים לשנות את אורך החיים שלהם, והחרדה לא מציפה אותם בשיגרה. יחד עם זאת במצבים לחץ מסוימים היא תמיד יכולה לחזור לעלות כמו אצל כל אדם אחר.

    השאירו פרטים ליצירת קשר
    דילוג לתוכן
    חייגו להתייעצות