ויסות חושי

קושי בוויסות החושי, גורם ללקויות למידה, הפרעת קשב וריכוז, היפראקטיביות וקשיים חברתיים.

שיטת אלבאום מציעה מגוון של תרגילים ומשחקים, המסייעים לוויסות החושי, הן לילדים בעלי רגישות יתר והן לילדים הסובלים מרגישות חושית נמוכה.

ויסות חושי ואינטליגנציה חושית

ויסות חושי - יואב ניומןאינטליגנציה חושית היא יכולתו של האדם לקלוט גירויים מהסביבה דרך חמשת החושים,לפענח אותם בצורה מהימנה למציאות ולהגיב באופן מותאם למצב. כאשר הוויסות החושי אינו מאוזן, המסרים שנקלטים מהסביבה מתפרשים בהתאם לרגישות יתר באופן מוגזם, או תת רגישות חושית באופן מעומעם. במצב כזה, קיים קושי להגיב בצורה יעילה ומותאמת למתרחש. המקור לחלק גדול מהתופעות של לקויות למידה, הפרעת קשב וריכוז כמו גם בעיות התנהגות, טמון בתפקוד לקוי של מערכת החושים. במקרים רבים ילדים אלו מקבלים המלצה להיעזר בטיפול תרופתי בלבד, זאת למרות שבמצבים אלו עדיף לשלב גם טיפול רגשי ולבדוק האם הצורך בטיפול תרופתי אכן מתואם לילדכם.

מערכת החושים יכולה להתאפיין בחוסר איזון בשני קטבים מנוגדים:

  • רגישות יתר (היפר רגישות חושית)
  • תת-רגישות (היפו רגישות חושית)

רגישות יתר

האם הילד שלך רגיש במיוחד לרעש, למגע של בגד, לריחות?
האם הוא מרבה להתלונן שדברים מהסביבה מפריעים לו?
אשמח לתת ייעוץ.ליצירת קשר

ילדים בעלי רגישות יתר, חשים את הגירויים באופן חזק מכפי שהם באמת. לכן, דעתם מוסחת בקלות עקב גירויים, כגון רעש וריח, והם עשויים לחוות מגע או קירבה של אדם אחר כמשהו מאיים ופולשני. ילדים אלה מתקשים לעקוב אחר מהלך השיעור, מפני שהם מוצפים בגירויים ותחושות פיזיות. רגישותם החושית מקשה עליהם לפתח כישורים חברתיים ולהשתלב בחיי החברה בכיתה. דפוסי ההתנהגות האופייניים למצב זה הם הימנעות מהתנסויות חברתיות וזהירות יתר או התפרצויות כעס וקושי לדחות סיפוקים.

תת רגישות

ילדים בעלי רגישות חושית נמוכה זקוקים לגירויים חזקים מהרגיל, על מנת להיות מסוגלים לחוות את התחושות כפי שאנו חשים אותם. צורך זה עשוי להביאם לחיפוש מתמיד אחר גירויים וריגושים. לכן, ילדים אלו נוטים להימצא בלב הסערה של ריבים עם בני גילם, ולהתנגד לשיתוף פעולה עם הורים ומורים.

טיפול בוויסות החושי

שיטת אלבאום מציעה מגוון תרגילים ומשחקים, המסייעים לתהליך הוויסות החושי. ילד שיכול לסמוך על התפיסה החושית שלו, ירגיש ביטחון ויעז להתנסות באתגרי החיים ולהתמודד איתם.

יש ילדים שאוהבים לבנות לעצמם “בית” מכריות, שמיכות וחבלים מתוך הצורך לקבל גירוי חיצוני של להיות עטופים. יש ילדים שזקוקים להרפיה של מתח מוטורי דרך תנועה משוחררת, ויש כאלה שזקוקים לקבל מגע חזק שיעורר את התחושה העמוקה של השרירים דרך תרגילים כגון “העץ”, “הדבק” ו”תרגילי כוח רצון”. דרך המשחקים והתרגילים הילד מקבל מענה לצרכים האישיים שלו כדי להשלים את הבשלת מערכות הסנסומוטוריות שמהוות משקל כל כך חשוב בחיי היום יום ותהליך הלמידה.