טיפול במשחק

משחק הוא הדרך הטבעית של ילדים להביע את עצמם. לכן, המשחק הטיפולי – play therapy  הינו כלי עוצמתי בטיפול רגשי לילדים. דרך המשחק הילד מגלה את עולמו הפנימי ומעלה תכנים רגשיים שאולי התקשה להסבירם במילים. בכך טמון הכוח המרפא של המשחק החופשי במסגרת הטיפולית.

טיפול במשחק - יואב ניומןהכוח המרפא של המשחק הטיפולי

עבור ילדים רבים התמודדות עם העולם היא משימה לא פשוטה ובמקרים רבים היא גורמת לקשיים ותסכול. המשחק הוא אמצעי, שמאפשר לילד לעבד רגשות שונים שעולים בסיטואציות שונות במהלך היום. הטיפול במשחק מאפשר לילד להתנסות במצבי חיים דמיוניים, ללא פחד מכישלון או ביקורת, וכך להשתחרר מפחדים, להתחבר לכוחותיו הפנימיים ולהעצים את בטחונו העצמי אל מול העולם. המטפל מנצל את כוח הריפוי הטמון במשחק, כדי לעזור לילדים הזקוקים להכוונה בהתמודדותם עם העולם.

טיפול במשחק – רקע תאורטי

האם הילד שלך נהנה לשחק?
אילו תפקידים הוא לוקח לעצמו במשחק?
אשמח לתת ייעוץליצירת קשר

הפסיכואנליטיקאית מלאני קליין, חלוצת הטיפול הנפשי בילדים, זיהתה את המשחק ככלי ליצירת קשר עם ילדים שלא היו מסוגלים להביע את עולמם הרגשי באופן מילולי. הפסיכואנליטיקאי דונלד ויניקוט הוסיף ואמר כי המשחק אינו רק אמצעי לתקשורת, אלא יש בו איכות מרפאה בפני עצמו. לכן המשחק הטיפולי משמש לילד אמצעי לביטוי אישי, תורם לתהליך ההתפתחות שלו ומעורר תחושת סיפוק וביטחון עצמי. באמצעות המשחק הילד משחזר התנסויות מהעבר, מעבד תכנים לא מודעים ומתרגל מיומנויות הנדרשות לתפקוד היום-יומי.

איך הטיפול במשחק עובד

טיפול במשחק - יואב ניומןהטיפול במשחק שם דגש על עידוד היצירתיות, מעורבות פעילה וביטוי עצמי אותנטי. במהלך המשחק, החשיבה הרציונלית לא עוצרת את הביטוי החופשי של רגשות, כגון: כעס, פחד, אשמה וקנאה, שאולי נחשבים “לא לגיטימיים”.

במרחב המשחקי, הילד יכול לממש את משאלות לבו, בעולם בו הוא קובע את הכללים.  במשחקי “כאילו” הכיסא יכול להפוך לתא טייס, והילד – לגיבור שביכולתו להציל את העולם. במשחקים חברתיים, הדגש הוא על שיתוף פעולה ויחסים בין אישיים מחוץ לעולמו הפנימי, ואלו מהווים בסיס לפיתוח כישורים חברתיים. המשחק יוצר מרחב חופשי, בו הילד יכול להתנסות בלי לפחד מכישלון ומביקורת.

המסגרת הטיפולית, אשר מגדירה “מה מותר ומה אסור”, מאפשרת לילד מרחב בטוח בו הוא יכול להתנהל בחופשיות, בלי לחשוש לביטחונו הפיזי והרגשי. רק כאשר הילד מרגיש מוגן, הוא יכול לאפשר לעצמו להביע את הרגשות המודחקים, שהם לב לבם של קשייו. ביטוי רגשי כנה, מהווה את הבסיס לריפוי.