שיטת אלבאום

שיטת אלבאום הינה גישה לטיפול בלקויות למידה כגון הפרעת קשב וריכוז, היפראקטיביות, דיסלקציה, דיסגרפיה וקשיי תפקוד והתארגנות.
שיטת אלבאום - יואב ניומן

הטיפול בשיטת אלבאום משפר את רמת התפקוד של המטופל במישור הגופני, ההתנהגותי והרגשי, באמצעות מערך תרגול ייחודי. על פי שיטת אלבאום, ניתן לחלק את הפוטנציאל המולד של האדם לארבעה סוגי אינטליגנציה.

אינטליגנציה גופנית

אינטליגנציה גופנית היא מידת יכולת התנועה במרחב והיעילות בה אנו מתפקדים בחיי היום יום. המוח האנושי מחולק לשתי המיספרות – הימנית והשמאלית. לקויות למידה נובעות במידה רבה מבעיות בתקשורת בניהן. שיפור מיומנויות הקואורדינציה והמוטוריקה העדינה והגסה מסייע לתקשורת נירולוגית תקינה בין שתי ההמיספרות. הקשרים נירולוגים חזקים בניהן מאפשרים להתגבר על לקויות למידה כגון דיסלקציה, הפרעות קשב וריכוז, והיפראקטיביות.   

אינטליגנציה רגשית

האפשרות לזהות ולבטא מגוון רגשות של האדם בעצמו ואת רגשות הזולת. פיתוח אינטליגנציה רגשית יכול לסייע לקשיים כגון התפרצויות זעם, קושי בדחיית סיפוקים, קושי בהבנת מצבים חברתיים ורגשיים, קושי בהסתגלות, יכולת התמדה מוחלשת ומיעוט כוח רצון. שיטת אלבאום מציעה מגיוון רחב של כלים ותרגילים לשכלול מיומנות רגשית, בדרכים שיעשירו את חייו האישיים והחברתיים של הילד.

אינטליגנציה חושית

יכולת לקלוט ולעבד גירויים מהסביבה דרך חמשת החושים ולווסת את התגובה המתאימה בהתאם לנסיבות, כך שיכולת התפקוד לא נפגמת. העולם סביבנו מלא  בגירויים חושיים כגון: ריח, צליל, מגע, שמזינים את החוויה הגופנית, הרגשית והאינטלקטואלית. גירויים אלו מהווים אבני בניין בסיסיים בתפישת המציאות, ככל שנדע לזהות ולפרש אותן באופן מדויק יותר נוכל להגיב בהתאמה מריבית למצבים מורכבים.

ילד שניחן ברגישות חושית גבוהה מתמודד עם הצפה של גירויים מכל החושים. ישיבה בכיתה מלאת ילדים מעוררת מספר רב של גורמים היכולים להוציא אותו מוויסות חושי. ההצפה שמתרחשת יכולה לגרום לתסכול שעשוי להוביל אותו להתנתקות, חלימה בהקיץ או לחלופין לפרוק את התסכול תוך כדי שהוא זז מדבר ומפריע למהלך השיעור.  

אינטליגנציה קוגניטיבית

יכולות של האדם לחשוב בצורה מופשטת והגיונית, לפתור בעיות, להסיק מסקנות וללמוד מניסיון. אינטליגנציה זו הינה מרכיב משמעותי המאפשרת לילד לעמוד בדרישות הלימודיות. ילד שאינו עומד בקצב הלימוד של הכיתה, מתמודד עם תחושה מתמדת של לחץ ותסכול. כשאנו מטפלים בקשיים רגשיים ולקויות למידה, יכולתו הקוגניטיבית של הילד מקבלת הזדמנות לביטוי, והילד חווה סיפוק ומימוש עצמי.

מימוש פוטנציאל אישי

האם הקשיים שבנך מתמודד איתם מתבטאים בתחום הרגשי-חברתי או התפקודי-לימודי בבית הספר?
מבין האינטליגנציות גופנית, רגשית, חושית וקוגניטיבית איזו הכי מפותחת אצל בתך ואיזו הכי לוקה בחסר?
אשמח לתת ייעוץליצירת קשר

על מנת להגיע למימוש מלוא הפוטנציאל האינדיבידואלי הטמון באדם, עליו לפתח את ארבעת סוגי האינטליגנציה הללו. לקויות למידה וקשיי תפקוד הינם למעשה סימפטומים המעידים על בעיה שמקורה באחת או יותר מארבעת האינטליגנציות.

ילד שמתקשה לממש את כישרונותיו, עשוי לפתח דימוי עצמי נמוך ובעיות רגשיות. במקרים רבים התסכול של הילד מתבטא בהתנהגויות לא רצויות כגון תוקפנות, התנגדות לשיתוף פעולה והסתגרות. כשלמעשה הילד  מנסה בעצם לשאול: “למה אף אחד לא מבין אותי?”

שיטת אלבאום מזהה את הגורמים אשר עשויים לעכב את תהליכי ההתפתחות של הילד. באמצעות מפגש טיפולי קבוע ותרגול השיטה בבית בהתאם לצרכים של הילד, הוא מצליח לפתח את כל ארבעת האינטליגנציות ולממש את הפוטנציאל הטמון בו.

שיטת אלבאום מכסה מגוון רחב של לקיות למידה וקשיי תפקוד. חשוב לאבחן את הקושי המדויק איתו מתמודד ילדכם , על מנת שיהיה טיפול אפקטיבי ומשמעותי. להלן רשימה של מספר רחב של בעיות, לקויות וקשיים בהם אפשר לטפל.

מספר דוגמאות לקשיים בהם ניתן לטפל באמצעות שיטת אלבאום

קשיים בתפקוד היום-יומי:

  • תכנון הזמן, סדר וארגון
  • הבחנה בין צד ימין לשמאל
  • הפרעות שינה, שליטה בצרכים
  • כאבי ראש / בטן כרוניים
  • תלותיות

לקויות למידה:

  • קשב וריכוז, היפראקטיביות
  • דיסלקציה, דיסגרפיה, דיסקלקוליה

קשיים סנסומוטוריים:

  • מוטוריקה עדינה
  • ויסות חושי
  • יציבה לקויה

קשיים רגשיים:

  • מצבי רוח משתנים
  • אי-דחיית סיפוקים
  • פחדים וחרדות
  • תוקפנות והתפרצויות זעם

קשיים חברתיים ולקויות תקשורת:

  • תסמונת אספרגר
  • התנגדות לסמכות ולגבולות
  • כישורים חברתיים
  • דימוי עצמי נמוך