הפרעת קשב וריכוז

טיפול בהפרעת קשב וריכוז (ADD) בלי או עם היפראקטיביות (ADHD), מתייחס הן להיבט הרגשי חברתי והן לקשיי התפקוד.

לפרוץ את גבולות הקשב והריכוז

הפרעת קשב וריכוז - יואב ניומןיש משהו קצת לא פייר במונח הפרעת קשב וריכוז. נכון שהיא מפריעה לאדם, ונכון שקשה להתרכז אבל חשוב להגיד עליה עוד כמה דברים. ברוב הגדול של המקרים הילדים המאובחנים הם אינטליגנטים מעל הממוצע ומוכשרים במגוון יכולות. הנטייה שלהם לפרוץ גבולות מסייעת להם לחשוב מחוץ לקופסה ולהיות מאוד יצירתיים. לרוב הם עשויים להיות רגישים, פגיעים או עצבניים ביחס לילדים אחרים, מכוון שהם חווים את הכל בעוצמה. עוצמה זו היא רוח החיים שמצד אחד דוחפת אותם קדימה ומצד שני מטלטלת את הסירה יחד עם כל מי שקרוב אליה. היא זו שגורמת לנו לא להיות אדישים אליהם, להשתגע מהם, ולאהוב אותם כל כך בו זמנית.

הכוח להתמודד

הפרעת קשב וריכוז עם או בלי היפראקטיביות היא למעשה הרבה יותר מקושי להתרכז, זה חלק מהמרכיב האישיותי שילווה את האדם לאורך חייו. ההבנה הזו יכולה להביא אדם לתחושת תסכול כי המשמעות היא שהאתגרים לא ייעלמו לעולם. אבל כן יש מה לעשות ויש אפשרות להיות אופטימיים.

אם נדע לתמוך בהתפתחות של הילד בתחום שנותן ביטוי ליכולתו אז נגלה שיש לו כוחות אדירים ומוטיבציה להשקיע ולהתפתח ברמה כזו שתפתיע אפילו את עצמו. העניין הוא שאם לא נדע לתמוך, אז אותה מתנה שהוא קיבל ככישרון, יכול להתפתח לתחושת תסכול וחוסר ביטחון שילך ויגדל ככול שהוא לא יצליח לבטא את היכולת האמתית שלו.

הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות

כיצד הפרעת הקשב וריכוז או היפר-אקטיביות מתבטאים אצל ילדך?
האם ילדכם קיבל המלצה לקחת ריטלין ואתם מעדיפים לנסות דרך אחרת?
אשמח לתת ייעוץליצירת קשר

הפרעת קשב וריכוז (ADD) מקשה על הילד להתרכז לאורך זמן. גירויים חיצוניים מסיחים את דעתו והוא מתקשה ברכישת מיומנויות למידה ובתפקוד השוטף בכיתה. הילד מתקשה לסיים מטלות שהתחיל ונוטה להיות מפוזר עם חפציו ובארגון הזמן. במקרים רבים נדמה שמחשבותיו נודדות והוא אינו קשוב למתרחש בכיתה.

היפראקטיביות (פעלתנות יתר – ADHD) מתבטאת בנטייה לאימפולסיביות וקושי בשמירה על גבולות המסגרת החינוכית. הילד ההיפראקטיבי מתקשה לשבת בשקט בכיסא, מתפרץ בשיעור ומפריע לילד שיושב לידו. התנהגות זו נגרמת על ידי הצורך המוגבר לפרוק מתח. במקביל, הילד ההיפראקטיבי עלול לסבול מבעיות חברתיות, עקב נטייתו להיקלע לריבים עם חבריו, קושי לחכות לתורו במשחק, תנועתיות וקולניות יתר.

היבט חברתי רגשי

כשהמורה כועסת, הציונים נמוכים והילדים האחרים אומרים שהוא מעצבן, הילד ההיפראקטיבי מתקשה לבנות דימוי עצמי חיובי ותחושת מסוגלות. הערכה עצמית נמוכה עלולה להוביל אותו להימנעות מאתגרים לימודיים.

ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות במקרים רבים מתמודדים גם עם קושי בוויסות חושי המשפיע על מצבם הרגשי והחברתי. רגישות זו עוברת כחוט השני בין כל הסימפטומים שמוזכרים למעלה. מכך אנו מבינים יותר לעומק את האימפולסיביות של הילד, אשר חווה את העולם באינטנסיביות יתרה.

טיפול בהפרעת קשב וריכוז (ADD) ובהיפראקטיביות (ADHD)

טיפול רגשי לילדים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות, חייב להתייחס הן להיבט הרגשי חברתי והן להיבט הגופני-תפקודי.

ויסות הרגישות המוגברת מתאפשר באמצעות מגוון תרגילים ייחודיים הממתנים וממקדים בהדרגה את תגובותיו של הילד. במקביל לכך, התהליך הרגשי מחזק את הדימוי העצמי שלו ומסייע לו בקשריו הרגשיים והחברתיים. חוויות ההצלחה שהילד חווה בטיפול מעודדות אותו להעז ולא לוותר גם כשקשה לו.

כדי להצליח להוציא לאור את היכולות הייחודיות של מי שמתמודד עם הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות אנו נדרשים להכרה משולבת בהיבטים החיוביים, היצירתיים והייחודיים של הילד, לבין ההיבטים המאתגרים יותר. חשוב למצוא את הדרך להתאים את דרישות המערכת ליכולת של הילד, וחשוב לנסות ולתת מענה לקושי, אבל הכי חשוב עבור הלוקים בהפרעה וכל מי שנמצא עמם במגע, גם כשקשה לא לוותר ולהמשיך להאמין ביכולת הייחודית שלהם.