טיפול בחרדה

הרגע הזה שאין לך אוויר, שיש תחושה שהכל מתפרק והמחשבות הטורדניות לא נותנות לך מנוחה, זה הרגע של התקף חרדה. טיפול בחרדה מפחית את המתח הנפשי ותחושת חוסר הביטחון הנובעים מדאגות ומחשבות שליליות. מאפשר את היכולת להשתלט על המצב, לא להתפזר לכל הרוחות ולפרוץ את מחסום החרדה.

כשהחרדה תוקפת אותך…טיפול בחרדה - יואב ניומן

החרדה נובעת מהרגשה בסיסית של חוסר אונים שהתקבעה, בעקבות ניסיון להתמודד עם תחושה מאיימת שאין לה פתרון. המצוקה שמתעוררת מציפה את האדם כשהוא מנסה להשתלט על המצב ללא הצלחה.

החרדה “תוקפת” בשלושה מישורים: מחשבות, רגשות ותחושות גופניות: פרץ מחשבות כגון “זה לעולם לא יגמר”, “אין לי סיכוי”.  רגשות כמו פחד, לחץ ובדידות ותחושות כמו זיעה קרה,רעד, וקוצר נשימה. חרדה היא חוויה מטלטלת הגורמת לאדם לשלם מחיר יקר באיכות חייו.

אשליית הביטחון בעולם

כדי להתנהל בשיגרה אנחנו חייבים לפתח אמונה ש”הכל יהיה בסדר”. אבל אז כשקורה משהו “רע” והקרקע נשמטת מתחת לרגלנו,  אנו פתאום מבינים שקיימת מידה מסויימת של אשליה באמונה זו.

האשליה של תחושת הביטחון לרוב לא מתערערת ורובנו מצליחים לנהל את שיגרת החיים מבלי להיות עסוקים ב”רע” שעשוי לקרות. האמונה בתחושת הבטחון היא חיובית כי היא מאפשרת לנו לתפקד ולהנות מהחיים. אדם חרד, לעומת זאת, עסוק בידיעה שאנחנו לא באמת מוגנים וכל רגע יכול להיתפתח משהו “רע”. התמודדות עם חרדה שונה מאדם לאדם וקשורה למבנה האישיות והאופי.

לדוגמא אציין שלושה סוגי חרדה שכיחים:

חרדה חברתית

“כולם יסתכלו עלי”, “נשמעתי ממש טיפש”, “אני לא אדע מה להגיד…”

ביקורת עצמית מוגזמת יכולה לשתק את האדם ולהוריד את בטחונו העצמי. במצב זה אפשר להרגיש חשוף ופגיע, ערום ונטול הגנה. בין החרדות השייכות לקבוצה זו קיימים: פחד במה, פחד מאינטימיות ופחד מבעלי סמכות. חלק ממאפייני החרדה החברתית הם: חשש מפני השפלה, דחייה, לעג או בושה.

חרדת ביצוע

האם יש לך נטייה לצפות לגרוע ביותר?
האם החרדה גורמת לך לוותר על דברים שהיית רוצה?
לחץ כאן לשיחת היכרות ראשוניתליצירת קשר

“אתה לעולם לא תצליח”, “זה כל מה שאתה יכול?”, “ידעתי שאי אפשר לסמוך עליך…”. חרדת ביצוע עשויה להתעורר כאשר הפחד מכישלון משתק ומפריע לאפשרות לפעול ולהגשים את שאיפותנו. ספקות וחוסר ביטחון מחלחלים בנו עוד לפני התחלת המשימה ומערערים את האמונה שיש לי סיכוי להצליח.

קיימת נטייה להשוות את עצמנו בתחומי חיים שונים, על פי הציפיות שהחברה מגדירה. למשל רמת ההכנסה, ציונים במבחן ואפילו “איך אני במיטה…” בכך אנו מאפשרים לגורם חיצוני לקבוע את הדימוי העצמי שלנו ולמעשה לשתק אותנו.

פחד גבהים וקלאוסטרופוביה

“אימלה, איזה גובה אני משותק”,  “אני אתקע כאן ואמות”, “הלוואי שהסיוט הזה יגמר…” פחד גבהים וקלסטרופוביה הן חרדות שכיחות הנכללות בקטגוריה של פוביה ספציפית, בהן האדם מרגיש סכנה ממצב מסויים. תחושת סכנה זו מעוררת תגובות רגשיות ופיזיות כגון פחד מוות,חוסר התמצאות, חנק, וחולשה. כדי להתמודד עם התחושות הקשות, אנו מוצאים דרכים יצירתיות לעקוף את הפחד ולהימנע מהמצבים המאיימים.

חשוב שנכיר בכך שעל אף גודל המצוקה תחושות אלה הן רק הסיפטום, ולהימנע מהן לא יעזור לנו לטפל באמת בחרדה. אנחנו נדרשים לגעת בעומק הנפש על מנת להצליח להשתחרר ממקור הפחד.

הימנעות כתגובה לחרדה

באופן טבעי אדם מנסה להימנע ממצבים מעוררי חרדה, אך יש כאן מלכוד! ככל שהאדם מבודד את עצמו מהגורם המעורר את חרדתו, כך עולמו מצטמצם למרחב המוכר בו הוא מרגיש בטוח ומוגן. תגובת הימנעות כוללת וויתור על חוויות חדשות, קשרים חברתיים והזדמנויות לקידום מקצועי. ויתור על חוויות חדשות אלה גורם לתסכול וחוסר סיפוק. החרדה מתגברת עד שבסוף, הכישלון אכן מתממש, והאדם מוכיח לעצמו שהחששות שלו היו מוצדקים.

טיפול בחרדות

החרדה למעשה קשורה לחוויות מהעבר שעדיין ממשיכות להשפיע על האדם בהווה. החרדה יוצרת מעגל סגור של אנרגיה שלילית הכלואה בגוף ומלווה בתחושה מתמדת של חוסר אונים. בטיפול בחרדה אנו מתמודדים עם המקור למצוקה הנפשית מהעבר ובפסיכותרפיה גופנית אנחנו מתייחסים לקשר בין התחושות הפיזיות שעולות בעקבות החרדה, לבין המצוקה הרגשית שהאדם חווה. ההתגברות על החרדה וטיפול בטראומה מלווה בתחושת שחרור מיידית וקבלת העצמאות והחופש שבמשך הרבה זמן נעדרו מחייו של המטופל.