התקפי חרדה  

התקפי חרדה זו חוויה קשה המאיימת על הנפש והגוף, איך אפשר להתמודד בהצלחה עם תחושת הלחץ וחוסר האונים

כאשר אתה בטוח, שמשהו רע הולך לקרות, שאתה הולך להשתגע, או אפילו למות, כשאתה מזיע מדי, ליבך פועם בקצב מהיר, נשימתך מהירה ושטחית, אתה חיוור, חנוק, ראייתך מטשטשת, חש בסחרחורות, קפוא בלי יכולת לזוז או שלא מצליח לעצור ולהירגע אז יתכן שאתה חווה התקף חרדה.
בנוסף לסימפטומים הפיזיולוגים, מלווה התקף החרדה בגורמים רגשיים. בדרך כלל הסימפטומים הפיזיולוגים הם הראשונים להופיע, והמחשבות הן פשוט פרשנות- אם קורים לי כל הדברים האלה, כנראה שמשהו רע קרה לגוף שלי. האדם חושב שהוא לא יעמוד בזה שהגוף יתמוטט, והוא יצא מדעתו.

כל אחד והחרדה שלו

חרדות יכולות ללוות את האדם לאורך שנים או להגיע בתקופות ושלבים שונים בחיים כגון בסיום או התחלות חדשות, תקופות בהן קיימת תחושת ערפול כללית או מעין חוסר וודאות. אנשים עם צורך גבוה בשליטה עצמית, ייטו יותר לחוות התקף חרדה, שכן קשה להם להתמודד עם חוסר ודאות. התקפי חרדה מושפעים הן מאירועים אישיים שהאדם חווה בחייו, והן למבנה הרגשי שהתגבש אצלו לאורך השנים.

מעבר לפחדהתקפי חרדה

התחושה הדומיננטית והנפוצה ביותר עליה מדווחים אלו שלקו בהתקף היא כמובן תחושת הפחד. תחושה אשר נובעת בעיקר מתוך המתח והחרדה האופפת את הלוקה בה מפני הסכנה אותה הוא חש. לכך ניתן להוסיף גם את תחושות כגון מבוכה, בושה אשמה ובהלה שעשויים להציף את האדם. תחושות אלו הן טבעיות וככול שנדע להכיר אותם לעומק כך נוכל בהדרגה להתמודד עם הסיטואציה בצורה טובה יותר. ככול שנכיר את החוויה הרגשית שלנו יותר טוב כך נוכל לעצור את ההצפה הרגשית שמשתלטת עלינו ומפריעה לתפקוד היום יומי.
החרדה מזינה את עצמה. אדם עם חרדה חברתית שמתקשה להשתלב בשיחה מרובת משתתפים עלול לחשוש מפני עליית החרדה שלא תאפשר לו להשתלב בשיחה. כתוצאה מכך הוא נלחץ מהעובדה שהנה מיד הוא עלול לעשות מעצמו בדיחה. המחשבה הזו כדוגמה, מכניסה אותו ללחץ שגורם לו להגיב בחוסר קשב, ובסופו של דבר זו תהיה נבואה המגשימה את עצמה. אך חשוב לזכור שהתקף חרדה אינו מסוכן לגופך, וקיימות דרכים רגשיות לטיפול בו.

9 דרכים להתמודדות עם התקפי חרדה

טיפול רגשי בהתקפי חרדה האדם עובר תהליך עמוק בו הוא נוגע בגרעין האישיות מתוך רצון לחזק את תחושת הביטחון ואמון בעצמנו ובעולם. אך מלבד טיפול רגשי מעמיק אפשר גם לנקות במספר דרכים עצמאיות כדי להפחית את עוצמת החרדה:

1. הבנת המצב – התקף החרדה לא מסכן את בריאותך או את חייך. מודעות לכך שאתה בטוח יכולה להרגיע אותך על אף התחושות הסותרות שעולות ומנסות שוב ושוב לערער את הביטחון.

2. חשיבה יצירתית – בדרך כלל בזמן התקף חרדה אדם נוטה לתת הסברים שליליים עם ביקורת עצמית חריפה שמחלישה אותו. עסוק מתמיד במחשבות אלה וניתוח המצב תוך כדי הגעה למסקנות פסימיות מקבעת את החרדה עוד יותר. ככול שנצליח לחשוב באופן יצירתי, לצאת מנקודת המבט הרגילה, ולתת סיכוי שהפעם הדברים יקרו לטובה נוכל להפחית את עוצמת החרדה.

3. נשימה– לאחר הבנה ומודעות רגשית למצב, בצעו פעולה גופנית; נשמו עמוק, התמקדו דווקא ביציאה של האוויר. אם דמיון מסייע לכם, דמו שהנשימה היא כמו אנרגיית ריפוי, שנכנסת לגופכם בשאיפה, ובנשיפה מרחיקה את הכאב ממכם.

4. זוזו – פשוט תצאו פיזית מהמקום שאתם נמצאים בו, הימתחו למעלה, למטה, לצדדים, פהקו, הזיזו את הראש מצד לצד, את פרקי הידיים, שורש כף היד, את הברכיים, הניעו את האנרגיה בגופכם. צאו לריצה או להליכה בחיק הטבע או פארק עירוני, מצאו מקום שנעים לכם להיות בו, ושהו בו לעתים קרובות.

5. תזונה – שמרו על תזונה עתירה בויטמינים ומינרלים, הימנעו מחומרים ממכרים כמו עישון או קפה, סוכר לבן (או לפחות הפחיתו עד כמה שניתן). ככלל רצוי להזין את עצמינו פחות באוכל תעשייתי ויותר בירקות, פירות דגנים וקטניות.

6. האזינו למוזיקה – שימרו לעצמכם רצועה מוזיקאלית, שמזכירה לכם חוויות טובות, מרגשות שמעניינות אותנו. מוזיקה יכולה לעורר אותנו לחיים, לתמוך בחוויה הרגשית שאנו זקוקים לה, ולצור תחושה של מרחב בטוח ומוכר.

7. מיקוד בכאן ועכשיו – אחד הגורמים להתקפי החרדה, היא המחשבה על העתיד. חרדה מהעתיד נובעת ממשהו שבכלל לא בטוח שיקרה. המחשבה הזאת לוקחת את ההווה שלך ממך. ההבנה הבסיסית הזאת, תאפשר לך להתמקד בהווה. התמקדות בהווה, בקיים, תסייע בהפחתת תחושת החרדה.

8. להסכים לשחרר שליטה – אנשים חרדתיים נוטים לתכנן הכל קדימה כדי להיות בשליטה. מידה מסוימת של תכנון יכול להעניק תחושת ביטחון אך חשוב לשים לב לא להגזים. יכולת לשמור על ספונטניות ולהתגמש למציאות המשתנה חשובה ביותר. החיים מפתיעים אותנו כל פעם מחדש ואנו זקוקים לשנות את נקודת המבט והתגובות שלנו בהתאם למה שקורה בפועל. השאיפה לא להימנע ולא להירתע מחוויות גם אם אין לנו שליטה מלאה וזאת מבלי שהחרדה תתעורר.

9. טיפול – אפשר כמובן להתמודד עם התקפי חרדה בליווי מקצועי. בטיפול הרגשי נתייחס לרגשות המודחקים, נבטא אותם ובהדרגה נצליח לבנות כוחות פנימיים, הערכה עצמית ונתמודד עם החרדה.